'Verbinden, vertellen, verrijken' zijn de motto's bij de Visie en het Uitvoeringsprogramma Recreatie en Toerisme, die ik in 2018 samen met BVR-adviseurs en Muskens Advies maakte voor acht samenwerkende gemeenten in Midden-Limburg. 'Verbinden' is bijvoorbeeld van toepassing op de vele kleinschalige erfgoedattracties in het gebied, maar ook de natuurgebieden. Door ze te verbinden in routes, arrangementen en evenementen worden ze groter en interessanter. Verbinden gaat ook over de samenwerking van gemeenten en ondernemers in het gebied. Vertellen gaat over de gebiedsmarketing, maar ook over de drie product-verhaallijnen die centraal staan in de visie en die richting geven aan de verdere ontwikkeling. 1. Midden door Limburg; langs Routes, Erfgoed en Pleisterplaatsen; met als startpunt voor ontwikkeling het vele erfgoed en de routes die de regio nu al heeft. 2. The Big Five; op safari in de Limburgse Natuurparels; met als startpunt de vijf grote natuurgebieden, waaronder twee nationale parken. 3. Water, Fun en Winkelen; onderdompelen in vermaak en stijl; met als startpunt de binnenstad en de Designer Outlet van Roermond, de festivals en de attracties. De regio kan zich dankzij de verdere ontwikkeling van Recreatie en Toerisme verrijken. Met meer bestedingen en arbeidsplaatsen, met betere voorzieningen en met meer kwaliteit. De visie biedt tevens een kader voor de ontwikkeling van verblijfsrecreatie, mede op basis van een inventarisatie van vraag en aanbod. De visie en het uitvoeringsprogramma zijn gereed. Het rapport is in maart 2019 positief ontvangen door het Ondernemersnetwerk en in het Bestuurlijk Overleg van de acht gemeenten. De besluitvorming kan plaatsvinden en de samenwerkende partijen kunnen aan de slag