Nederland presenteren als één grote gevarieerde stad. Een innovatie in toeristische marketing die er mogelijk voor gaat zorgen dat buitenlandse toeristen zich meer gaan spreiden over het land. Terwijl delen van Amsterdam zuchten onder de grote en nog steeds groeiende aantallen buitenlandse toeristen, kunnen andere delen van Nederland er nog wel wat gebruiken. Ze zorgen per slot van rekening voor veel omzet en arbeidsplaatsen en draagvlak voor voorzieningen en attracties. Hoe spreid je buitenlandse toeristen over het land? Het NBTC-Holland Marketing zal hen gaan vertellen dat Nederland te bereizen is als één grote stad. Een stad met verhaallijnen die als metrolijnen kriskras door het land lopen. Met het Holland Travel Ticket kan de toerist een dag gebruik maken van al het openbaar vervoer in Nederland.

Nederland is zó klein dat de reistijden binnen het hele land niet onderdoen voor die in een grote metropool als Londen, Parijs, Tokyo of Shanghai; steden in landen waar veel buitenlandse toeristen vandaan komen. Veel van hen beseffen daarom niet, dat als zij Amsterdam bezoeken, dat Delft, Utrecht of Rotterdam binnen een uur te bereizen zijn. Vooral als je niet alleen uit een grote stad, maar ook nog eens uit een groot land komt is het misschien moeilijk te beseffen dat een stad in het Oosten, Zuiden of Noorden van het land vanuit de hoofdstad binnen twee uur te bereizen is. En andersom.

In het nieuwe NBTC-concept ‘Holland City’ wordt Nederland gepresenteerd als een metropool. De steden en regio’s zijn districten, met ieder een eigen sfeer en identiteit. Zij worden verbonden door verhaallijnen, zoals de ‘waterlijn’ die het verhaal vertelt van de strijd tegen het water door de eeuwen heen. De lijn voert langs de Deltawerken, Kinderdijk en de Afsluitdijk. Net als de ‘bloemenlijn’ trekt dit thema nu al veel buitenlandse bezoekers. Maar er is ook een Van Gogh Lijn (oa. Zundert-Etten-Leur-Nuenen-Tilburg)  en een ‘Mondriaan-Dutch Design Lijn’, voerend langs steden als Den Haag, Hilversum en Utrecht waar Rietveld en Mondriaan hun sporen achterlieten, evenals de hedendaagse design-hoofdstad Eindhoven. In 2017 wordt bovendien, mede met inzet van een aantal provincies, extra ingezet op dit thema met grote manifestaties en tentoonstellingen.

Een belangrijke hobbel die moest worden genomen was de invoering van het Holland Travel Ticket, de afgelopen zomer. Na lang onderhandelen doen alle OV-bedrijven in Nederland mee met een dagkaart voor al het openbaar vervoer in Nederland. Ook al zullen de houders van een dergelijk ticket ook nog steeds moeten uit- en inchecken bij iedere overstap en waarschijnlijk nog minder begrijpen van onze ‘overstapzuilen’ als de gemiddelde Nederlandse OV-reiziger.

52424_fullimage_metrolijn-liberationroute_656x410Ik ben benieuwd hoe dit concept de komende jaren zal gaan werken. Het plaatje van de metrokaart van Nederland lijkt misschien wat ver gezocht. Maar toch: een verhaallijn als de ‘liberation route’; een internationaal project waarin het verhaal van de bevrijding van West-Europa wordt verteld langs talrijke plaatsen, musea en monumenten blijkt onverwacht veel belangstelling te trekken (http://liberationroute.nl/). Dat een andere geografische positionering van een attractie kan werken, bewijst het Muiderslot. Sinds het Muidens kasteel zich bij buitenlandse bezoekers aan Amsterdam positioneert als ‘Amsterdam Castle’, heeft het zijn buitenlands bezoek zien verdubbelen, aldus een woordvoerder van het kasteel. Holland City is een mooi idee, het valt of staat bij de wijze waarop het wordt opgepakt door de ondernemers in de regio’s. Zo is Engelstalige informatie in grote delen van Nederland nog geen gemeengoed. Hopelijk geeft Holland City veel ondernemers en gemeenten in Nederland nieuwe impulsen om de buitenlandse bezoeker te verwelkomen.

Related Articles

Stedelijke huiskamers gezocht

Het is makkelijker dan ooit om je te verschansen in je eigen sociale bubbel. Je boodschappen laat je bezorgen, een…

Goed bezig met toerisme?

Toerismebeleid betekende tot voor kort Economie. Geld in het laadje. Stimuleren. Meer bezoekers, langere verblijfsduur en meer bestedingen was jarenlang…

Landschap: een slecht beheerd kunstwerk

Landschappen en stadsgezichten worden al eeuwenlang geschilderd en gefotografeerd. Ze spreken tot de verbeelding. De heuvels en weiden, de vergezichten,…