Veel mensen houden van hun streek waar ze wonen of waar ze vandaan komen. Ze voelen zich echte Limburgers, Twenten of Drenten. Streekliefde wordt ook steeds vaker overgebracht aan mensen uit heel andere streken, met het doel dat ze komen – althans voor wat betreft toeristen.  Streekmarketing dus. Talrijke folders, websites, filmpjes en radiospots verleiden ons op pad te gaan.

Ben je eenmaal in de betreffende streek dan staan enthousiaste vrijwilligers ons als City Stewards in de VVV’s of bij evenementen te woord en wijzen ons de weg. Boeren en kasteelvrijwilligers verkopen lokale kazen en kleine potjes jam. Op de terrassen worden de streekbieren geschonken. Het gaat vooruit met de gastvrijheid in Nederland! Maar doordat alle streken vaak dezelfde verhalen vertellen, lijkt heel Nederland zo langzamerhand één grote streek, zo ontdekte ik in februari op de Fiets- en wandelbeurs in Utrecht.

fiets- en wandelbeurs goeree overflakkee (800x450)

Vrijwel iedere Nederlandse provincie had een grote stand met glanzende folders, boekjes en routekaarten. Aan de wanden panoramische foto’s van kerkjes en vestingmuren en gezellige horecaterrasjes onder blauwe luchten met stapelwolken. In de folders mooie verhalen over de typische streekgebruiken en -begrippen, over streekproducten en streekeigen karakteristieke verblijfsmogelijkheden.

Ik kreeg op de beurs veel zin om deze zomer weer lekker te gaan fietsen – daarin was de beurs geslaagd –  maar waarheen? Het werd eerder moeilijker dan makkelijker om het onderscheid tussen de streken te maken.  Ik kreeg vooral het gevoel dat Nederland een grote streek was, met prachtige routes, leuke hotelletjes en campings, met ieder hun eigen kazen en bieren en gastvrijheid en altijd mooi weer.  (De rest van Europa deed het overigens niet veel anders, maar daar hadden wijn en kastelen de overhand).

Kan het beter?  Vooropgesteld: geen aandacht of publiciteit voor je streek en toch publiek trekken is geen optie. Wie geen aandacht genereert sneeuwt onder in de marketing van de anderen. De concurrenten vragen immers ook aandacht. Minder mooie folders en brochures dan de buurprovincie: kan ook niet. Dan zou je als het zielige broertje of zusje van de andere streken afsteken.  Kan het origineler? Dat denk ik wel. Allereerst door als streek niet alleen al je mooie veren op te steken en jezelf te tonen, maar veel meer uit te gaan van de bezoeker. Een interessant voorbeeld is de campagne van TravelOregon: ‘We like it here, you might like it too!’, waarin TravelOregon zichzelf niet op de borst klopt maar met bescheidenheid en humor de toerist tegemoet treedt.

In de tweede plaats kan het beter door de liefde niet zelf over te brengen maar eraan bij te dragen dat dit door een onverdachte partij gebeurt. Streekliefde overbrengen is per definitie al minder geloofwaardig als het gebeurt door degenen die de streek vertegenwoordigen. Op de fiets- en wandelbeurs ook veel verhalen van fietsers en wandelaars zelf te beluisteren. Over hun ontberingen en triomfen, hun sterke verhalen en hun tips. Minder gelikt, maar o zo echt. Misschien kan de liefde voor een streek aan een reiziger wel beter worden uitgelegd door een andere reiziger.  Ook in Nederland komen steeds meer bekende bloggers die enthousiast vertellen van hun weekeind Veluwe of Drente – al dan niet nadat zij zijn uitgenodigd door het marketingbureau. Ik hoop en verwacht dat dit nog maar het begin is en kijk met spanning uit naar waar de streekmarketeers de komende jaren mee komen.

fiets- en wandelbeurs holland boven Amsterdam (800x645)

Related Articles

Stedelijke huiskamers gezocht

Het is makkelijker dan ooit om je te verschansen in je eigen sociale bubbel. Je boodschappen laat je bezorgen, een…

Goed bezig met toerisme?

Toerismebeleid betekende tot voor kort Economie. Geld in het laadje. Stimuleren. Meer bezoekers, langere verblijfsduur en meer bestedingen was jarenlang…

Landschap: een slecht beheerd kunstwerk

Landschappen en stadsgezichten worden al eeuwenlang geschilderd en gefotografeerd. Ze spreken tot de verbeelding. De heuvels en weiden, de vergezichten,…