In weerwil van ronkende slogans laten bezoekers en bedrijven zich liever leiden door reviews, testimonials en blogs van échte mensen. Voor steden en regio’s die aan citymarketing doen is het de kunst om geloofwaardig te zijn en de door hen gewenste positieve boodschap vooral door andere, niet belanghebbenden, te laten vertellen. Door bewoners, enthousiaste ondernemers en buitenlandse media. In Rotterdam is dat de afgelopen jaren uitstekend gelukt. Maar nu heeft de stad toch ook weer geïnvesteerd in een eigen slogan. Als dat maar goed gaat.

City- en gebiedsmarketeers willen dat een door hen gekozen doelgroep (bijvoorbeeld toeristische bezoekers, bedrijven, studenten of bewoners) een stad of streek leert kennen en er een beter gevoel bij krijgt, met als gevolg dat ze er meer geld uitgeven of zich er gaan vestigen. Als dat lukt kan het positieve gevolgen hebben voor de economie van de stad.

Zo ook in Rotterdam. De stad wordt de laatste jaren door steeds grotere groepen Nederlanders en buitenlanders leuk gevonden. Het aantal keren dat de stad genoemd werd op internet, in de krant, op de radio en op televisie verdubbelde in 2014 ten opzicht van het jaar ervoor. Dat had veel te maken met het gereed komen van een aantal bouwprojecten zoals het station, de ‘verticale stad’ van Rem Koolhaas en de Markthal. De stad scoorde op binnen- en buitenlandse lijstjes; zoals ‘City of the Year 2015’ van de Londense Academy of Urbanism en een plaats in de top tien van te bezoeken plaatsen in de wereld volgens de New York Times. De bezoekcijfers stegen in 2014 met zeven procent ten opzichte van het voorgaande jaar en het aantal hotelovernachtingen nam toe tot bijna 1,5 miljoen: een groei van 18,2 procent ten opzichte van 2013. Zelf vind ik Rotterdam al ruim 20 jaar cool. Zeven jaar geleden moest ik nog vaak aan familie en bekenden uitleggen wat ik in Rotterdam te zoeken had. Nu zeggen ze: ‘goh, ja leuk, wat is die stad veranderd hè, we moeten er nodig eens naar toe’. Of ze zijn er zelfs al geweest!

De stad is inderdaad ook veranderd, no go-areas zijn veranderd in bijzondere plekken met restaurants, hippe winkeltjes en werkplaatsen. De Katshoek was 10-15 jaar geleden nog een stukje onderwereld met illegale gokhallen en koffieshops. Nu is dit overblijfsel van het oude Hofpleinstation het domein van sterrenrestauranthouder François Geurds met zijn FG Foodlabs. Langzaam maar zeker volgen steeds meer private investeringen in restaurants, cafés en woningen de eerdere publieke investeringen. De West-Kruiskade, de Nieuwe Binnenweg en Katendrecht ondergaan een geleidelijke metamorfose. Dit is zonder meer erg goed nieuws voor de stad en je kunt deze resultaten niet afdoen door te zeggen dat de stad nog steeds ook andere lijstjes aanvoert, zoals die van armoedescores, aantallen tienermoeders, percentage dikke mensen of van de meest vervuilde lucht. Een klein wonder voltrekt zich.

Vraag is of en zo ja, welke inspanningen vanuit ‘citymarketing’ hieraan hebben bijgedragen. Het antwoord hierop is moeilijk te geven, want we weten niet hoe het zou zijn gegaan zonder deze inspanningen. Wel denk ik dat het ondersteunen, ‘verbinden’ en bekendmaken van initiatieven van de stad, van ondernemers, instellingen en initiatiefnemers het meest hebben geholpen. Het uitnodigen van buitenlandse journalisten heeft de stad ook geen windeieren gelegd. De stad die, als reactie op de campagne ‘I Amsterdam’ in 2004 de slogan ‘Rotterdam Durft’ lanceerde is daar al snel mee gestopt. Het bleek gelukkig niet nodig.

Nu heeft Rotterdam sinds een half jaar dan toch weer een nieuwe slogan, (ongelukkigerwijs dezelfde als die van het merk Tena Lady): ‘Make it happen’. Bestuursvoorzitter Pauline van der Meer Mohr van de Erasmus Universiteit, één van de partners in de ‘Merkalliantie’, zegt tijdens de lancering: “’Make it Happen’ is een belofte én een prikkelende uitnodiging: hier kan het en kom het doen”.  Gaat Rotterdam zichzelf nu toch weer op de borst kloppen? Ik hoop dat de mensen van de Rotterdamse City Marketing toch ook vooral doorgaan met het steunen, bekend maken en verbinden van goede initiatieven van Rotterdamse burgers, bedrijven en instellingen en er op de achtergrond voor zorgen dat anderen hier enthousiast over worden en hierover schrijven.

Dit artikel verscheen in de herfsteditie van het Zelfstandig Nieuwsblad, met meer artikelen over city marketing, een leestip en een reistip.

Katendrecht

Related Articles

Stedelijke huiskamers gezocht

Het is makkelijker dan ooit om je te verschansen in je eigen sociale bubbel. Je boodschappen laat je bezorgen, een…

Landschap: een slecht beheerd kunstwerk

Landschappen en stadsgezichten worden al eeuwenlang geschilderd en gefotografeerd. Ze spreken tot de verbeelding. De heuvels en weiden, de vergezichten,…

Plofkip van het toerisme

De klimaatverandering is inmiddels geen sluipend probleem meer. En ook inspanningen om de gevolgen te beperken komen voorzichtig op gang.…